Gaslaan 1
3741 WJ Baarn
06 142 767 55
info@dievlinderdatbenjij.nl

Praktijk voor bewustwording
voor kinderen en volwassenen

Neem contact op!
“I see your true colours shining through…
So do not be afraid to let them show your true colours.
Your true colours are beautiful like a rainbow.”

Cyndi Lauper

Over de praktijk

Over Barbara Nellestijn

Ik ben Barbara Nellestijn (1977), moeder van twee hoogsensitieve kinderen van 9 en 6 jaar oud. Ik weet dus uit eerste hand hoe bijzonder, uitdagend en soms ingewikkeld het is om hooggevoelige kinderen te begeleiden en op te voeden. Door het moederschap heb ik me verdiept in aandachtig opvoeden, voeding, wat ziektes je kunnen vertellen en wat hooggevoeligheid inhoudt. Daardoor ben ik erachter gekomen dat ik zelf ook hooggevoelig ben.

Ervaring

Iets meer over mijn achtergrond: na de pabo heb ik Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam gestudeerd. Ik combineerde het werken voor de klas met het werken als onderwijsbegeleider en -ontwikkelaar en schreef daar artikelen en boeken over (zie mijn publicatielijst). Van 2007 tot aan begin 2012 was ik hoofdredacteur van een onderwijstijdschrift en hielp ik dus ook anderen met het schrijven van artikelen.

Waarom?

Vanuit idealisme ben ik leerkrachten gaan begeleiden. Ik dacht dat ik meer kinderen zou kunnen helpen als ik ervoor kon zorgen dat de leerkrachten anders contact gingen maken met de kinderen. In mijn werk zag ik ook mooie dingen gebeuren. Toch merkte ik op een gegeven moment dat ik te ver van de kinderen af ging staan. Ik wilde graag weer persoonlijk met kinderen werken, het liefst een-op-een of in kleine groepjes. Dit heeft mij doen besluiten een coachings- en therapeutische opleiding te volgen aan de Academie voor Poly-Energetische Therapie. Via mijn praktijk kan ik kinderen bieden wat ze nodig hebben: ik weet als geen ander hoe het eraan toe gaat op een school; ik heb de kennis en ervaring om kinderen en leerkrachten te begeleiden; en ik kan mijn coachingstechnieken inzetten om kinderen en volwassenen weer in hun kracht te zetten. Want dat is uiteindelijk het hoofddoel van mijn coaching: dat kinderen en volwassenen (weer) mogen worden wie ze diep van binnen zijn, met al hun kwaliteiten. Naast mijn praktijk ben ik Opleidingsdocent Pedagogiek aan de lerarenopleiding basisonderwijs aan de Marnix Academie te Utrecht en ben ik docent ‘Werken met kinderen’ bij Vermeulen Opleidingen en Vorming (www.vov-opleidingen.nl)

Uitleg logo

Ieder mens heeft alles in zich om een vlinder te worden. Soms zit je in het stadium van de rups. Je doet wat er van je verwacht wordt en tot zekere hoogte ben je er tevreden mee. Je weet niet dat er nog meer kan zijn. Maar dan komt de periode van inkeer: het lijkt alsof de manier zoals je eerder bent omgegaan met de dingen die op je pad komen, niet meer werkt. Je voelt je er niet oké mee en je gaat op zoek naar waar dat gevoel vandaan komt. Om dat te kunnen doen, is een periode van stilstaan en om je heen en vooral in jezelf kijken nodig. Wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik? Wat kan ik? In deze periode ben je erg op jezelf gericht en bouw je als het ware een cocon om je heen. Je begint te voelen wie je echt werkelijk van binnen bent, maar je durft het nog niet aan de wereld te laten zien. Je begint steeds duidelijker te krijgen wat je kan en wat je wilt en dan is dat moment daar: je breekt uit je cocon en laat zien wie je bent, namelijk een wonderschone vlinder!

Uitleg werkwijze

Ik werk veel met ontspanningsoefeningen, visualisaties en allerlei creatieve werkvormen. Ook werk ik vaak met poppetjes. Ik vraag het kind dan een poppetje te kiezen voor de leerkracht of de ouder, hemzelf en andere kinderen. Door de manier waarop het kind de poppetjes neerlegt, help ik het kind met inzicht krijgen in de situatie.
Daarnaast zet ik deze technieken in:

Communicatie

In gesprekken pas ik de Rand-Kern-methodiek toe om snel naar de kern van het probleem te gaan. Ik vind het verder belangrijk om zowel op de verbale en non-verbale communicatie te letten. Het lichaam zegt vaak meer dan 1000 woorden… Door de lichaamshouding te lezen, krijg ik veel informatie binnen. En doordat ik zelf hooggevoelig ben, voel ik ook snel aan waar het probleem of de blokkade van iemand zit.

NLP

NLP staat voor Neuro-Linguistisch Programmeren. Alles wat we meemaken interpreteren we vanuit eerdere ervaringen die we hebben opgedaan of verwachtingen en overtuigingen die we hebben. Daardoor roepen sommige situaties negatieve gedachten op, een rotgevoel en daarop volgend gedrag. Als we de manier van informatieverwerking wijzigen, kunnen die situaties ineens als veel minder bedreigend ervaren worden.

EMDR

EMDR is een afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een techniek om trauma’s te verwerken waarbij het kind of de volwassene snelle oogbewegingen maakt terwijl aan het trauma wordt gedacht. De herinnering zal daardoor haar emotionele lading verliezen. Het wordt dus steeds gemakkelijker om aan het trauma terug te denken. Vervolgens installeren we een andere positievere gedachte of overtuiging gekoppeld aan het trauma.

EFT

EFT staat voor Emotional Freedom Techniques. Als het kind of de volwassene angsten heeft, kan EFT goed helpen om die angsten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. EFT is een kloptechniek waarbij het kind of de volwassene telkens de angst uitspreekt en vervolgens op bepaalde plekken op het lichaam klopt. Het doel van de techniek is de emotionele lading van herinneringen te neutraliseren.

Volg mij ook op Twitter: @vlinderbenjij